Portál

/ Információk / Hírek, közlemények
jún.
18

Átvették oklevelüket a beruházáslebonyolítás új mesterei

Ötvennyolc mérnök szerezte meg a legkorszerűbb beruházáslebonyolítói ismereteket a Magyar Mérnöki Kamara által a Magyar Építész Kamarával, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségével, a Magyar Projektmenedzsment Szövetséggel, az ÉMI Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Nonprofit Kft.-vel, valamint a Magyar Tanácsadó Mérnökök és Építészek Szövetségével közösen szervezett harmadik Beruházáslebonyolítói Mesteriskolában.

 A 2021. januárban indult 3 hónapos, 96 tanórás képzést – a járványhelyzet miatt - ezúttal a világhálón keresztül követhették a szakmájukban már gyakorlatot szerzett hallgatók. A képzésre az építésgazdaság meghatározó vállalkozásai is elküldték munkatársaikat, így többek között részt vettek a Grabarics cégcsoport, és a CÉH munkatársai is. A mesteriskolának most előszőr már Ausztriából is volt hallgatója, ráadásul egyház képviselőjeként. A képzés során 56 előadó az előkészítéstől az üzemeltetésig mutatta be a beruházáslebonyolítás teljes folyamatát.  A szakma elismert képviselői és szakértői esettanulmányok segítségével olyan szakmai részletekről is beszéltek, mint például a beruházási kódex fontossága, az EU-finanszírozás részletkérdései, a közbeszerzési folyamat nehézségei. Az előadásokban több szempontból és részletesen elemezték a kivitelezés-előkésztés, a kivitelezés, és végül az üzemeltetés legfontosabb kérdéseit.

Berleb 3 foto

Az oklevelek átadásán jelen voltak a képzés szervezésében és lebonyolításában részt vevő szervezetek vezetői:

·        Gyutai Csaba, az ÉMI Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Nonprofit Kft. vezérigazgatója

·        Wéber László, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) képviseletében

·        Takács Imre, a Beruházási Ügynökség BMSK Zrt. beruházási igazgatója

·        Katona Kiss Tamás, a Magyar Tanácsadó Mérnökök és Építészek Szövetsége elnöke

·        Cserna József, Magyar Projektmenedzsment Szövetség elnöke

·        és házigazdaként Nagy Gyula, a Magyar Mérnöki Kamara elnöke.

Nagy Gyula a Magyar Mérnöki Kamara elnöke zárszavában kiemelte, hogy minden sikeres építési projekthez kell egy gazda, egy kulcsember, a beruházáslebonyolító. Ehhez gyakorlat, szakmai ismeret szükséges: a mesteriskola megszervezésével ebben igyekezett segítséget nyújtani a kamara. A magas szintű kamarai képzés elméleti alapokat is adott, azonban a képzés legfőbb értékét a gyakorlati tapasztalatok esettanulmányokkal történt megosztása jelentette.

Gyutai Csaba az ÉMI vezérigazgatója arról beszélt, hogy a hazai építésgazdaság további fejlesztéséhez a legnagyobb tartalékok a hatékonyság növelésében rejlenek. Kifejtette reményét, hogy a mesteriskolában végzett hallgatók új ismereteik segítségével jelentősen hozzájárulhatnak az építőipari termelékenység növeléséhez.

Kálmán Péter az Óbuda-Újlak Zrt. vezérigazgató kiemelte, fontos lenne, hogy – a korábbiakhoz hasonlóan - a beruházáslebonyolítás ismét jogosultsághoz kötött tevékenység legyen, mert ez biztosíthatja az építési beruházások magas színvonalú kivitelezését.

Wéber László, a képzés szakmai koordinátora, a Magyar Mérnöki Kamara Építési tagozata elnökségének tagja végül hangsúlyozta, hogy a mesteriskola harmadik évfolyamának záródolgozatai kiemelkedően magas színvonalúak.

Berleb 3 foto

 

 A Beruházáslebonyolítói Mesteriskola folytatódik, már harminchatan jelentkeztek a következő kurzusra.

A Magyar Mérnöki Kamara hamarosan egy újabb témában indít képzést: előkészítés alatt van a Nukleáris Mesteriskola, amelynek elvégzése a nukleáris létesítmények környezetében történő tervezéshez ad magas szintű szakmai ismereteket és tanúsítványt a kamara tagjai számára.

 .-.-.-.-.-.-.-.

  A BERUHÁZÁSLEBONYOLÍTÓ MESTERISKOLA

                A Magyar Mérnöki Kamara a járványügyi korlátozásokra reagálva 2020. végére kialakította az online, egyben interaktív oktatási rendszerét, és ezzel a technológiával indította el január 14-én a harmadik Beruházáslebonyolítói Mesteriskolát. A képzés célja, hogy a már több éves gyakorlattal rendelkező mérnökök az ágazat széles körben elismert vezető szakembereitől szerzett tudással sikeresebben tudják irányítani a beruházásokat.                                                                                                                

A Magyar Mérnöki Kamara (MMK) azért szervezte meg 2019-ben az első Beruházáslebonyolítói Mesteriskolát, mert az építőipar jelzései alapján egyre inkább hiányzott a beruházáslebonyolítói képzés és az ott megszerezhető tudás. 2014-ben megszűnt a beruházáslebonyolítói jogosultság, azonban a Magyar Mérnöki Kamara által kiadott tanúsítvány ezt pótolhatja a piac számára. A gyorsabb és költséghatékonyabb építőipari kivitelezés hozzájárulhat az építésgazdaság hatékonyságának növekedéséhez, és gyorsíthatja a hazai gazdaság egyik legfontosabb húzóágazatának erősödését.

Az első két mesteriskola iránti jelentős érdeklődésre reagálva az MMK 2021. januárban elindította a harmadik beruházáslebonyolítói mesteriskolát (BLMI3), a körülményekhez igazodva ezúttal online felületen. A január 14-én megkezdődött képzés teljes mértékben online megoldásokra támaszkodott. Az előadók a kamara székhelyén kialakított, az egészségvédelem szempontjából is biztonságos stúdiókörülmények között tartották meg előadásaikat. A professzionális oktatási környezet kialakítását az MMK és a Mérnöki Innovációt Támogató Alapítvány (MITA) közösen biztosította.

A képzés iránti nagy érdeklődés folytatódik, már a negyedik képzésre is harminchat szakember adta be jelentkezését.

A harmadik beruházáslebonyolítói mesteriskola - a korábbiakhoz hasonlóan - az építésgazdaság több kulcsszereplőjének együttműködésével szerveződött. A képzés előkészítésében és lebonyolításában részt vett, és előadókat delegált az építési piac több kiemelkedő szereplője, valamint a Magyar Építész Kamara, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége, az ÉMI Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs NKft., a Magyar Tanácsadó Mérnökök és Építészek Szövetsége, továbbá a Magyar Projektmenedzsment Szövetség is. A mesteriskola célja, hogy kifejezetten gyakorlat-központú képzést nyújtson olyan szakemberek számára, akik már beruházási, illetve építőipari gyakorlattal rendelkeznek és elhivatottságot éreznek a beruházás-lebonyolítás, mint szakmai tevekénység iránt, illetve ehhez átfogó, rendszerezett tudásra akarnak szert tenni.

A harmadik mesteriskolát hetven hallgató követte egyidejűleg, de még a kurzus indulása után is csatlakoztak új érdeklődők. A képzésen jelentős részben a hazai építőiparban meghatározó szerepet betöltő nagyvállalatok munkatársai vettek részt, akik a mesteriskolában szerzett ismereteket nagyobb beruházások lebonyolításában hasznosíthatják. Van olyan vezető építőipari vállalkozás, amely az egységes beruházáslebonyolítási szemlélet kialakításának érdekében csaknem a teljes lebonyolítói csapatának részvételét támogatta.

A hallgatók a 96 órás képzés befejezését követően záródolgozatot készítettek. Az első két mesteriskola során a szakdolgozatok között több olyan kiváló munka is akadt, amelyeket a szervezők esettanulmányként vonnak be az előkészület alatt állómesteriskola képzési anyagai közé.

Az MMK Tudásközpontjának szervezésében kialakított, a közvetlen párbeszédet támogató technikai megoldások – mint például chatablak, online jelenléti ív, online előadás értékelő rendszer - részben kiváltották a személyes kapcsolatot. Az előadások során a hallgatók közvetlenül is kérdezhettek az előadóktól. Az előadásokon való személyes részvételt természetesen nem pótolhatják a legjobban átgondolt technikai megoldások sem. A rendszer sikerét azonban bizonyítja, hogy már első két oktatási napon mintegy több száz kérdést küldtek be a hallgatók, amelyekre perceken belül választ is kaptak.

A mesteriskola sikerét jelzi két hallgatói visszajelzés:

- „Régen voltam olyan továbbképzésen, ami ennyire lekötötte volna a figyelmemet. Ami nagyon tetszik, hogy az előadások között rengeteg az esettanulmány jellegű, melyeket nem csupán érdekfeszítően, de jól fogyaszthatóan, megragadóan adnak át az előadók, de valós beruházások során felmerült problémákat és azok megoldásait ismertetik teljes egészében, melyekből nagyon sokat lehet tanulni.” - áll egy nagy cég projektvezetőjének véleményében.

- Nagyon örülök, hogy jelentkeztem és részt vettem a képzésen! Összességében nagyon hasznosnak ítélem, mert:

- bár gyakorlóként sok mindennel találkozhatunk, szükséges egy jól strukturált gyűjtésben összegezni az elérhető tudást;

- a képzésen jó rendszerbe foglalták az esetleg már meglévő és az új információkat;

- a tematika átgondolt, nagyon jól felépített!” – minősítette a képzést és másik cég menedzser partnere.